5 اشتباه رایج در مورد تگ‌های HTML5
۵ اشتباه رایج در مورد تگ‌های HTML5
2016/02/06
خلق اینفوگرافیک به سبک وکتور
خلق اینفوگرافیک به سبک وکتور
2016/02/08

بایدها و نبایدهای الگوهای طراحی در HTML و CSS

بایدها و نبایدهای الگوهای طراحی در HTML و CSS

بسیاری از افراد هستند که از عملکرد الگوهای طراحی در HTML و CSS آگاهی دارند ولی گاهاً در این رابطه دچار سردرگمی می شوند. بدین ترتیب، در این مطلب به نکاتی درمورد بایدها و نبایدهای الگوهای طراحی در HTML و CSS اشاره شده است.

5020724 orig 300x217 بایدها و نبایدهای الگوهای طراحی در HTML و CSS

بایدهای الگوهای طراحی در HTML و CSS

  • استانداردسازی کدها

زمان کدنویسی برای الگویی خاص بهتر است که انسجام را در تمام پروژه حفظ نمایید حتی اگر پروژه‌ای در مقیاس بزرگ باشد. وجود انسجام امری ضروری است که به شما اجازه می‌دهد تا از کیفیت و ثبات راه حل خود اطمینان حاصل کنید. ساختاربندی درست کد منجر به سهولت بررسی، یافتن و حل مشکلات می‌شود. بعنوان مثال الگویی که داده‌ها را جداسازی می‌کند باعث می‌شود هر بخش بطور مستقل مورد بررسی قرار بگیرد. این بدان معناست که، هر مساله‌ مربوط به راه‌حل کد، می تواند با کم‌ترین صرف وقت و انرژی تشخیص داده شده و برطرف شود. هم‌چنین با کسب تجارب بیشتر در زمینه استانداردسازی الگوهای طراحی در HTML و CSS، می‌توان ارزیابی دقیق‌تری از پروژه‌ها داشت.

  • فراهم کردن شرایط UI (واسط کاربری) ثابت

در زمینه واسط های دیجیتال، هر کاربر سطح مشخصی از انتظارات را تجربه می‌کند که عموماً این انتظارات بر اساس تکرار ایجاد می‌شوند و درعوض به ما کمک می‌کنند تا استانداردهای درستی را تعیین نماییم. تنها یک الگوی UI نمی‌تواند برای تمامی موارد مناسب باشد ولی بهتر است با شلوغی بیش از حد الگوهای طراحی در HTML و CSS، کاربران دچار سردرگمی نشوند. نکته حائز اهمیت این است که محصولات دیجیتال تنها نباید طراحی و تولید شوند بلکه باید رضایت کاربران را نیز فراهم کنند.

  • امکان استفاده مجدد و قابلیت نگهداری

تمرکز مطلق بر لزومات و عملکرد مورد نیاز و مدنظر کاربران کار راحتی است. در این راستا، موفقیت زمانی حاصل می‌شود که با طراحی و ساخت وسیله‌ای، بتوان کاربر را شاد و راضی نمود. با این وجود، چه اتفاقی می‌افتد وقتی‌که کاربر نظر خود را عوض می‌کند و شما با تقاضای توسعه عملکرد پروژه مواجه می‌شوید؟ در این شرایط کدها باید مجدداً نوشته شوند ولی اگر از ابتدا کدنویسی با استفاده از الگوهای طراحی در HTML و CSS انجام شود قابلیت تعویض و توسعه در آینده نیز براحتی وجود دارد.

نبایدهای الگوهای طراحی در HTML و CSS

  •  کد اسنیپت‌ها (خرده کدها یا Code Snippets)

کد اسنیپت‌ها عملکردهایی را فراهم می‌کنند که مجدداً قابل استفاده می‌باشند. این عملکردها از قبل مورد بررسی قرار گرفته‌ و در پروژه‌های دیگر اثبات شده‌اند. درنتیجه مانع از نوشتن راهکارهای مشابه تکراری می‌شوند. الگوهای طراحی در HTML و CSS، ساختار و قوانینی را تعیین می‌کنند که به شما در زمینه اتخاذ تصمیمات منسجم در زمان کدنویسی، کمک می‌کنند. کد اسنیپت‌ها متناسب با مجموعه‌ای از الگوها هستند و درنتیجه باید به یاد داشته باشید هر یک از این کدها چگونه با الگوها سازگاری دارند. در نظر بگیرید که الگوهای طراحی راه حلی برای شما نخواهند داشت بلکه روشی برای پیدا کردن راه‌حل نشان می‌دهند.

  • رفع نیاز به بررسی

زمان بررسی الگوهای UI، عموماً باید از تمامی تعاملات بین کاربران و واسط‌ ها اطمینان حاصل کرد. بنابراین، براحتی می‌توان فرض کرد که دیگر نیازی به امتحان و بررسی نیست و الگوها برای کاربران مناسب هستند. البته این نوع تصمیم‌گیری بسیار پرمخاطره است و کاربران با ویژگی‌های جمعیت‌شناسی، صنایع و یا محیط‌های مختلف رفتار‌های متنوعی را انتظار دارند. حتی اگر بدنبال راه‌حلی برای کاربران پیشین خود می‌گردید باید در نظر داشته باشید که استانداردهای تجربه کاربر با گذشت زمان متحمل تغییراتی می‌شوند.

  • تهیه یک رویکرد برای هر پروژه

الگوهای طراحی در HTML و CSS از فراهم‌سازی ساختار یک برنامه گرفته تا الگوهای کوچک‌تر هر عملکرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. اغلب پروژه ها مجموعه‌ای از الگوهای طراحی را شامل می‌شوند که در دو گروه UI و عملکردی قرار می‌گیرند و هر الگویی نیز ممکن است الگوهای کوچک‌تری را دربرگیرد. به عنوان مثال، AngularJS بر مبنای الگوی MVC است که مدل و کنترلگر را از هم جدا می‌نماید درحالی که کنترلگر نیز می‌تواند شامل الگوهای جاوااسکریپت دیگری مانند Constructor یا Modular شود.

منبع: www.webdesignermag.co.uk

طراحان
طراحان
گروه طراحان دپارتمان طراحی وب‌سایت است که فعالیت خود را از سال ۸۴ آغاز نموده. طراحان کلیه نیاز‌های شما را در راه اندازی، نگهداری و مدیریت انواع وب‌سایت‌های اینترنتی، فروشگاه‌های اینترنتی، سایت‌های خبری، پرتال‌های سازمانی، سایت‌های ویژه مشاورین املاک، سایت‌های ویژه آژانس‌های مسافرتی و رزرو و ... به‌صورت حرفه‌ای و کاربردی برطرف می‌نماید.