تایپوگرافی در سال 2016
تایپوگرافی در سال ۲۰۱۶
2016/01/06
بهینه سازی برای موتور جستجو(SEO)
بهینه سازی برای موتور جستجو(SEO)
2016/01/10

ساده گرایی (مینیمالیسم)

ساده گرایی (مینیمالیسم)

در گذشته، مبحث ساده گرایی یا مینیمالیسم بسیار پرکاربرد بود و امروزه به نظر می رسد که بعنوان جایگزینی برای طراحی های شلوغ وب سایت ها، پوسترها، تبلیغات و لوگوها، دوباره به دنیای طراحی بازگشته است.

مفهوم ساده گرایی، به معنی عدم استفاده از المان های اضافی و غیرضروری می باشد. نتیجه کار، طرحی خواهد بود که در عین سادگی، مفهوم را انتقال می دهد و این سادگی می تواند در تمامی عناصر از قبیل رنگ، صفحه آرایی، فضای سفید، گرافیک ها و تایپوگرافی دیده شود.

رنگ

minimalism colors ساده گرایی (مینیمالیسم)

ساده گرایی در زمان انتخاب رنگ ها به معنای گزینش دقیق رنگ و میزان آن، می باشد. رنگ های مشکی، خاکستری و سفید قوی ترین رنگ ها هستند و می توانند بیشترین تاثیر را داشته باشند. سایر رنگ ها، اگر بجا و درست انتخاب شوند نیز می توانند تاثیر خوبی داشته باشند. در زمان استفاده از چند رنگ، هر چه تضاد میان آن ها بیشتر باشد موثرتر خواهد بود. در نتیجه، اغلب طراحان ترکیب رنگ های تند و روشن را برای مینیمال کردن طراحی بکار می گیرند.

صفحه آرایی

ساده گرایی در مقوله صفحه آرایی بسیار چالش برانگیز است زیرا تمامی عناصری که در این زمینه بکار گرفته می شوند، حائز اهمیت هستند. محتوای هر وب سایت یا پوستر باید بگونه ای قرار داده شود که خواننده بدون تفکر و گذران وقت چندانی،به آنچه می خواهد دست یابد. به عبارت دیگر، هر صفحه ای باید بدرستی و در عین سادگی محتوای خود را القا نماید.

فضای سفید

فضای سفید یا منفی در طراحی وب سایت و در مقوله ساده گرایی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا کوچک ترین اجزای اطلاعاتی دربرگیرنده را به درستی در معرض دید قرار داده و توجه کاربران را بخوبی به آن ها معطوف می سازد. هر چه فضای منفی بیشتر باشد، محتوای سایت بهتر و قدرتمندتر دیده می شود. هم چنین، می توان گفت که فضای منفی المان های موجود در سایت را ساختاربندی کرده و تعادل لازم را ایجاد نماید.

گرافیک 

استفاده از تصاویر در مینیمال سازی نقش مهمی بازی می کند. طراحان برای سادگی و تاثیر بیشتر خلاقیتشان از تصاویر استفاده می کنند تا بدین ترتیب در فضایی عاری از شلوغی، بهتر و بیشتر منظور خود را برسانند. در این مقوله، بهتر است گرافیک ها و تصاویری بکار گرفته شوند که کاملاً مربوط به موضوع طراحی می باشند.

تایپوگرافی

minimalism typography 253x300 ساده گرایی (مینیمالیسم)

تایپوگرافی در زمینه ساده گرایی باید همانند سایر المان ها مهم تلقی شود. در هر طراحی که بر مبنای مینیمالیسم صورت می گیرد جایز نیست که بیش از دو یا سه فونت استفاده شود. معمولاً بکار گرفتن بیش از سه فونت منجر به پیچیدگی غیر ضروری طرح شده و فهم آن را برای کاربران مشکل می سازد.

ساده گرایی در سایت

طی ۱۰ سال گذشته، طراحی مینیمالیسم وب سایت ها بسیار رواج یافته است. متاسفانه، برخی از طراحان مفهوم اصلی ساده گرایی را بخوبی درک نکرده و صفحاتی را طراحی می کنند که بی معنا بوده و کاربردی ندارند. با این وجود، طراحی های ماهرانه ای هم وجود دارند که نه تنها مشوق کاربران در مراجعه به سایت بوده بلکه به آسانی قابل مطالعه هستند. اگرچه، این سبک طراحی برای تمامی وب سایت ها کاربرد ندارد ولی چنانچه می توانید از ساده گرایی برای طراحی سایت خود بهره مند شوید، بهتر است از انجام آن ممانعت نکنید.

ساده گرایی در رسانه ها

بروشورها، بسته بندی ها و کمپین های تبلیغاتی همگی یک وجه اشتراک دارند و آن هم ساده گرایی طراحی هاست. این مطلب در مورد پوسترها و لوگوها نیز صدق می- کند. بسیاری از طراحان بر این عقیده هستند که در کلیه طراحی ها یعنی پوسترهای مربوط به فیلم، تبلیغات و حتی گروه های موسیقی، باید از سبک ساده گرایی استفاده شود چرا که بدین وسیله می توان پیغام تبلیغاتی را خیلی صریح و واضح منتقل کرد. در پوسترهایی که بدین ترتیب طراحی می شوند از عناصر به درستی استفاده می- شود.

ساده گرایی در طراحی لوگو

در طراحی لوگوها یکی از مسائل حائز اهمیت ساده گرایی است چراکه هدف اصلی یک لوگو ماندگاری در اذهان و ارتباط مستقیم آن با زمینه فعالیت شرکت است. درنتیجه، لوگوهایی که با سبک ساده گرایی طراحی می شوند غالباً از اعتبار بالایی برخوردار می شوند چرا که سادگی لازم برای ماندن در اذهان را دارند. بخش چالشی یک لوگوی مینیمال این است که به آسانی، شرکت مذبور و اهداف آن را معرفی می کند.

منبع: justcreative.com

طراحان
طراحان
گروه طراحان دپارتمان طراحی وب‌سایت است که فعالیت خود را از سال ۸۴ آغاز نموده. طراحان کلیه نیاز‌های شما را در راه اندازی، نگهداری و مدیریت انواع وب‌سایت‌های اینترنتی، فروشگاه‌های اینترنتی، سایت‌های خبری، پرتال‌های سازمانی، سایت‌های ویژه مشاورین املاک، سایت‌های ویژه آژانس‌های مسافرتی و رزرو و ... به‌صورت حرفه‌ای و کاربردی برطرف می‌نماید.