طراحی سایت
انواع طراحی سایت بر اساس رابط کاربری وب – گرافیک
2016/10/29
طراحی سایت
الگوریتم جدید گوگل
2016/10/31

افزایش سرعت بارگذاری سایت

طراحی سایت

طراحی سایت

ما همیشه به دنبال روش‌ها و افزونه‌هایی هستیم که به ما در سرعت بخشیدن به سایت‌هایمان کمک کند. در خصوص سایت‌های فروشگاهی، سرعت بارگذاری سایت تاثیر به سزایی در میزان فروش دارد. یکی از روشهایی که بسیاری از طراحان برای افزایش سرعت بارگذاری سایت خود استفاده می کنند، CDN یا شبکه توزیع محتوا می‌باشد. نکته حائز اهمیت این است که CDN می‌بایست در کنار سایر تکنیک‌های بهینه سازی به کار رود تا بتواند سرعت بارگذاری سایت را پایین نگه دارد، در غیر این صورت اثر آن محسوس نخواهد بود. از آنجایی که تجارت جهانی روز به روز بیشتر به سمت دیجیتالی شدن سوق پیدا می‌کند، تجارت آنلاین و به خصوص سرعت سایت از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شوند. بنا بر این لازم است تا سایت خود را با ویژگی‌های زیر مجهز کنید.

  • یک هاست خوب انتخاب کنید

Server 300x133 افزایش سرعت بارگذاری سایت

بنا بر تحقیقات انچام گرفته توسط سایت Akamai، تقریباً نیمی از مردم توقع دارند صفحات سایت در زمانی کمتر از ۲ ثانیه لود شوند و حدود ۴۰% از مردم گفته‌اند که اگر این زمان تنها یک ثانیه افزایش پیدا کند، صفحه را ترک می کنند. سایت‌های فروشگاهی با دنبال کردن اهدافی همچون جذب مشتری و افزایش فروش، بیش از سایر سایت‌ها به سرعت لود و بار گذاری مطالب اهمیت می‌دهند. مطالعه‌ای با عنوان “چرا عملکرد سایت اهمیت دارد. آیا سایت شما مشتری‌ها را دور می‌کند؟” ادعا می‌کند در ساعات اوج ترافیک، بیش از ۷۵% از مشتری‌ها ترجیح داده‌اند به جای انتظار در صفحه فعلی برای لود مطالب، سایت را بسته و سایت‌های رقیب را مطالعه کنند. سایت‌هایی که به سرورهای اختصاصی با سرعت بالا، پیکر بندی و منابع بهینه مجهزند. این قبیل سرورها با وجود گران بودن، برای شما با ترافیک بازدید بالا، یک ضرورت به شمار می‌آیند. از طرفی دیگر، هاست‌های اشتراکی سایت شما را در کنار صدها سایت دیگر بر روی یک سرور قرار داده و منابع سرور چه سخت فزاری و چه نرم افزاری بین صدها سایت به اشتراک گذاشته می‌شود که در نتیجه منابع محدودتری به سایت شما تخصیص می‌یابد. بنا بر این مطمئن باشید که هاستینگ اختصاصی بهترین گزینه برای ثبات، عملکرد و ارتقا سایت شما می‌باشد. هرچند همیشه هم شرکت‌های هاستینگ مقصر نیستند. گاهی اوقات قدرت سرورهای هاست افت می‌کند. به هر حال بهترین روش آن است که از شرکتی خدمات هاستینگ خود را بگیرید که هم پشتیبانی خوبی داشته باشند و هم بتوانند در ساعات اوج شلوغی، ترافیک سایت را خوب مدیریت و کنترل کند.

  • بهینه سازی تصاویر

PhotoOptimization 300x125 افزایش سرعت بارگذاری سایت

کوچک کردن تصاویر تا حد امکان بدون این که کیفیت آن‌ها پایین بیاید یکی از مهم‌ترین عوامل سرعت بخشیدن به بار گذاری سایت است. بسته به فرمت عکس، گاهی به دلیل متا داده اضافی همراه عکس، حجم آن بسیار زیاد می‌شود. بنا بر این لازم است قبل از آپلود عکس آن را توسط برنامه ویرایش عکس فشرده کنید. این کار سرعت بار گذاری سایت مخصوصاً در نسخه موبایلی را به شدت بالا می‌برد و تاثیر  گذار است. برای دست یابی به این گونه برنامه‌ها، کافی است با یک سرچ، خدمات مختلف آن‌ها را مطالعه نموده و از میان خیل این نرم افزارها، یکی را انتخاب نمایید.

  • فعال کردن فشرده سازی

ZipFile 300x300 افزایش سرعت بارگذاری سایت

همانند عکسها، فشرده سازی صفحات بزرگ وب نیز می‌تواند باعث کاهش پهنای باند صفحات و در نتیجه کاهش سرعت لود شود. بدین منظور کافی است فایل‌ها را قبل از آپلود به فرمت Gzip فشرده کنید. بنا بر ادعای یاهو، پس از این کار، سرعت لود تا ۷۰% کاهش می‌یابد. بهتر است که اولین منبع فشرده سازی را Gzip انتخاب کنید؛ زیرا ۹۰% کاربران اینترنت از مرورگرهایی بهره می‌جویند که از فرمت Gzip پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر این، Gzip از سمت سرور نیز قابل دست رسی می‌باشد و می‌توان از طریق پوشه‌های  .htaccess, nginx.conf یا web.config آن را تنظیم کرد.

  •  ذخیره سازی مرورگر

BrowserCache 300x198 افزایش سرعت بارگذاری سایت

هنگامی که یک کاربر به سایت دست رسی پیدا می‌کند، سرور تصاویر و فایل‌های CSS، HTML و جاوا اسکریپت را به سیستم فرد می‌فرستد. این عناصر در هارد درایو کاربر به عنوان کش ذخیره می‌شوند تا اگر بار دیگر ساایت مورد نظر باز شد، به ارسال دوباره HTTP به سرور احتیاجی نباشد. به این ترتیب برای بازدیدهای بعدی تنها کافیست چند عنصر دانلود شوند و اگر داده‌ای بر روی سیستم شخص ذخیره نشود، بار گذاری سایت بسیار طولانی خواهد شد. طبق آمار سایت یاهو!، چهل تا شصت درصد از بازدید کنندگان سایت با کش خالی به سایت شما مراجعه می‌کنند. پس در هر صورت سایت شما می‌بایست برای مراجعه کنندگان تازه بهینه کنید. با فعال کردن قابلیت کش، تنها زمان بار گذاری برای دفعات بعدی کاهش پیدا می‌کند.

بهترین حالت این است که بتوان تمام منابعی که قابلیت ذخیره سازی دارند را حداقل یک هفته و ترجیحاً یک سال نگه داری کرد. نکته مهم بعدی برای سرعت بخشیدن به دانلود عناصر HTTP این است که هدرهای HTTP keep-alive را فعال کنیم.. به این ترتیب مر.رگر و سرور با یک اتصال می‌توانند اقدام به دریافت و ارسال چند فایل کنند. در واقع  هنگامی که کاربر از سایت شما بازدید می‌کند، اتصال سرور باز باقی می‌ماند و دیگر نیازی نیست تا برای هر در خواستیک اتصال جدید اتفاق بیفتد. برای فعال کردن keep-alive تنها کافیست چند خط کد ساده به .htaccess, nginx.cong یا web.config file اضافه کنید.

  • اسکریپت و CSS

Js Css 300x176 افزایش سرعت بارگذاری سایت

سازمان دهی جاوا اسکریپت و CSS سایت می‌تواند سرعت بارگذاری صفحات را بالا ببرد. اگر stylesheets در بالای سند قرار بگیرد، مرورگر از رندر گیری دوباره جلو گیری می‌کند و در نتیجه دیگر لازم نیست که عناصر صفحه دو باره ترسیم شوند. کافیست فایل‌های مرتبط را در قسمت پایین صفحه جای گذاری کنید تا بعد از محتوا لود گردند. بهتر است در ابتدا فایل‌های مربوط به ظاهر سایت بار گذاری شوند تا کاربر با دیدن یک سایت بی قالب، صفحه مرورگر را نبندد. سپس می‌تواند فایل‌هایی را که برای ارتباط گیری لازم هستند را قرار دهید و در انتها نیز APIهای خارجی بار گذاری می‌شوند. دلیل این ترتیب این است که تا کاربر محتوا و قالب سایت را نبیند، نه ارتباطی برقرار می‌کند و نه اقدامی.

  • پیکربندی CDN

CDN 300x169 افزایش سرعت بارگذاری سایت

بسیاری تصور می‌کنند که CDN نکته طلایی سرعت سایت می‌باشد. به همین دلیل در این مقاله اول موارد دیگر بررسی شد تا ثابت کنیم این طرز تفکر اشتباه است. CDN لزوماً و به تنهایی سرعت سایت را بالا نمی‌برد. سی دی ان می‌تواند بعد از اجرای روش‌های ذکر شده، عامل موثر بعدی در افزایش سرعت سایت باشد. CDNها، سرورهایی هستند که در مناطق و جاهای مختلف قرار گرفته‌اند و امکانات پایداری را به کاربر ارائه می‌دهند. هنگامی که شبکه در خواستی را دریافت می‌کند، داده‌ای که در نزدیک‌ترین سرور قرار گرفته سرعت لود صفحه را بالا می‌برد و در نتیجه، سرعت دانلود نیز بهبود پیدا می‌کند. محتوای مورد نظر بین چند سرور تقسیم می‌شود و به این ترتیب مسائلی که باعث تاخیر پاسخ گویی سرور می‌شوند، کاهش پیدا می‌کنند و بالطبع سرعت دانلود بالا می‌رود به علاوه، به دلیل پخش سرورها، up-time سایت هم افزایش پیدا می‌کند و اگر یکی از سرورها به هر دلیل نتواند به در خواست پاسخ بدهد، درخواست برای سرور نزدیک بعدی فرستاده می‌شود. این فایل‌های استاتیک به صورت جدا (و در بیشتر موارد در URLهای مختلف) از HTML مرکزی صفحه‌ای سرو شده‌اند. در نتیجه ساختمان صفحه شما به مرورگر فرستاده می‌شود. به این ترتیب نه تنها سرعت بار گذاری صفحه بالا می‌رود، بلکه اجازه نمایش صفحات قبل از لود کامل را نمی‌دهد. استفاده از CDN عملکرد سایتتان را در سر تا سر دنیا بهبود می‌بخشد و از این جهت ارزش سرمایه گذاری را دارد. باید به خاطر داشته باشید که سی در ان به تنهایی و به طور جادویی سرعت سایتتان را افزایش نمی‌دهد. استفاده از CDN  در کنار سایر نکات ذکر شده، باعث نتیجه گیری حداکثری خواهد شد.
حرف آخر
روش هایی که در این مقاله ارائه شدند واقعاً ارزشمند هستند و می‌توانند سایت وردپرسی شما را تا آخرین حد ممکن سریع کنند. اما نباید انتظار داشته باشید که فقط با کمک یکی از این روش‌ها سرعت لود صفحات سایتتان بالا برود. این تکنیک‌ها در کنار هم سرعت بار گذاری را افزایش می‌دهند. CDN  به تنهایی نمی‌تواند سرعت لود را بالا ببرد. ذخیره سازی مرورگر و فشرده سازی فایل‌های بزرگ می‌توانند منجر به دانلود سریع‌تر عناصر از سرور به کامپیوتر کاربر شود. ضمناً شما می‌توانید سرعت سایتتان را از طریق Google PageSpeed Insight  و یا GTmetix بررسی کنید و ببینید که صفحات سایت شما در مقیاس سرعت بارگذاری، اندازه صفحات و تعداد درخواست‌ها چطور عمل می‌کند. هدف سایت، ایجاد یک تجربه کاربری خوب است و اولین قدم برای نیل به این هدف  افزایش سرعت بار گذاری صفحات می‌باشد تا کاربر در اولین کلیک از سایت شما ناامید نشود.

طراحان
طراحان
گروه طراحان دپارتمان طراحی وب‌سایت است که فعالیت خود را از سال ۸۴ آغاز نموده. طراحان کلیه نیاز‌های شما را در راه اندازی، نگهداری و مدیریت انواع وب‌سایت‌های اینترنتی، فروشگاه‌های اینترنتی، سایت‌های خبری، پرتال‌های سازمانی، سایت‌های ویژه مشاورین املاک، سایت‌های ویژه آژانس‌های مسافرتی و رزرو و ... به‌صورت حرفه‌ای و کاربردی برطرف می‌نماید.