طراحی فرم فرآیند ثبت نام
طراحی فرم فرآیند ثبت نام
2016/02/22
طراحی سایت - طراحان
ایده های خلاقانه برای طراحی منوی سایت
2016/02/28

برنامه نویسی چیست؟ (بخش اول)

برنامه نویسی چیست؟ (بخش اول)

 مفاهیم بنیادین در برنامه نویسی: برنامه نویسی چیست؟

در بخش اول این سری مقالات، هدف بر این است که با برخی مفاهیم برنامه نویسی آشنا شویم. این مفاهیم برای بسیاری از زبان های برنامه ریزی مانند جاوااسکریپت، جاوا و PHP نیز کاربرد دارند. بدین وسیله، شما قادر خواهید بود به آسانی برنامه نویسی را آغاز نمایید، به طراحی سایت بپردازید، از HTML5 و برخی نرم افزارهای دیگر نیز استفاده نمایید.

در حقیقت برنامه نویسی به معنای صحبت کردن با کامپیوتر به زبانی است که برایش قابل درک باشد. زبان های بسیاری برای استفاده در کامپیوتر وجود دارند ولی در دنیای اینترنت زبان کلیدی، جاوااسکریپت است. بطور خلاصه، برنامه نویسی برای دادن دستورهای عملیاتی به کامپیوتر استفاده می شود.

بدون کمک نرم افزارها یا برنامه ها، کامپیوتر غیر از “بله” یا “خیر” و اعداد ۱ و ۰ چیز دیگری متوجه نمی شوند. در نتیجه زبان برنامه نویسی بکار گرفته می شود تا دستورات لازم را به کامپیوترها بدهند. اما برای فهم بیشتر این زبان ها، برنامه دیگری نیز باید وجود داشته باشد که بدین ترتیب برنامه نویسان اقدام به طراحی مرورگرهای سایت نمودند. به این وسیله راحت تر می توان از زبان های برنامه نویسی مانند جاوااسکریپت استفاده کرده و کامپیوتر را براحتی کنترل نمود.

همانند زبان های گفتاری، زبان های برنامه نویسی از قوانین و کلمات کلیدی ویژه ای برخوردارند. یکی از این کلمات کلیدی در زبان برنامه نویسی “تابع (function)” است. این کلمه به کامپیوتر می گوید که کد برنامه نویسی از کجا آغاز می شود و چه کاری قرار است انجام شود.

آیا HTML و CSS برای برنامه نویسی بکار می روند؟

می دانیم که HTML و CSS برای ساختن صفحات وب بکار می روند. این سوال بارها پیش آمده است که اگر HTML به مرورگر نشان می دهد که چه کدهایی را نمایش دهد و CSS چگونگی نمایش کدها را تحت کنترل دارد، آیا می توان گفت استفاده از HTML و CSS خود نیز نوعی برنامه نویسی است؟ جواب، منفی است.

تفاوت اصلی بین کدنویسی (HTML و CSS) و برنامه نویسی (جاوا و جاوااسکریپت) این است که در برنامه نویسی می توان بر اساس آنچه که اتفاق می کند تصمیم گیری کرد. 

15996662264 4088cd1e53 o 300x300 برنامه نویسی چیست؟ (بخش اول)

معرفی برنامه نویسی شی گرا (Object Oriented Programming) 

OOP روشی برای نوشتن نرم افزار و پایه و اساس بسیاری از زبان های از جمله جاوااسکریپت می باشد. برای درک بهتر نحوه استفاده از جاوااسکریپت بهتر است برخی مفاهیم OOP نیز شرح داده شوند.

OOP سبکی از برنامه نویسی است که در بسیاری از زبان های مهم امروزی از جمله جاوا، ++C، جاوااسکریپت و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. بطور خلاصه، ساخت برنامه ها توسط OOP بدین ترتیب است که برنامه ها را به مجموعه ای از اشیای مجزا تقسیم کرده و سپس برای ساخت برنامه بر روی هر یک فعالیت هایی اعمال می کند. به عبارت دیگر، این اشیا خود مانند برنامه های کوچکی هستند که داخل برنامه بزرگ تری قرار می گیرند. در نتیجه، زمانی که شما با کمک OOP برنامه نویسی می کنید درحقیقت در حال ایجاد اشیای مجزایی هستید که با هم کار می کنند تا یک برنامه کلی را بسازند.

چرا انتخاب OOP؟

دلیل استفاده از سبک OOP صرفه حویی در زمان و هزینه هاست. نرم افزارهایی که بر اساس OOP هستند، به آسانی ساخته و حفظ می شوند.

از آنجایی که مقوله اصلی طراحی سایت است در نتیجه به برنامه نویسی صفحات وب با استفاده از جاوااسکریپت تمرکز می کنیم.

یک صفحه سایت از اشیایی تشکیل می شود که توسط جاوا اسکریپت ساخته می شوند. یکی از این اشیای اساسی، پنجره (کادر) است که پنجره مرورگر را نشان می دهد و بدین ترتیب راه هایی را برای تاثیرگذاری بر پنجره مرورگر توسط جاوا اسکریپت فراهم می کند. اشیا موجود در هر برنامه نیز از المان های دیگری تحت عنوان “توابع” تشکیل می شوند. در نتیجه، اساساً یک تابع کاری است که یک شی می تواند انجام دهد. اشیا می توانند توابع زیادی را اعمال کنند.

 

 منبع: www.how-to-build-websites.com

 

طراحان
طراحان
گروه طراحان دپارتمان طراحی وب‌سایت است که فعالیت خود را از سال ۸۴ آغاز نموده. طراحان کلیه نیاز‌های شما را در راه اندازی، نگهداری و مدیریت انواع وب‌سایت‌های اینترنتی، فروشگاه‌های اینترنتی، سایت‌های خبری، پرتال‌های سازمانی، سایت‌های ویژه مشاورین املاک، سایت‌های ویژه آژانس‌های مسافرتی و رزرو و ... به‌صورت حرفه‌ای و کاربردی برطرف می‌نماید.