طراحی اسکرول پارالاکس
طراحی اسکرول پارالاکس
2016/01/12
تقابل UX و SEO در طراحی سایت
تقابل UX و SEO در طراحی سایت (بخش دوم)
2016/01/13

تقابل UX و SEO در طراحی سایت (بخش اول)

تقابل UX و SEO در طراحی سایت

زمان طراحی سایت، دو نکته مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرند UX design (طراحی تجربه کاربر) و SEO (بهینه سازی برای موتورهای جستجو) می باشند.

در حالی که هر دو مقوله به نوعی هدف نهایی طراحی سایت و ارائه خدمات می باشند، در عمل هر کدام برای دو قشر متفاوت فعالیت می کنند. طراحان UX تنها به کاربران توجه می کنند ولی افراد متخصص در زمینه SEO به تنها مسئله‌ای که اهمیت می دهند، الگوریتم های جستجو می باشد.

UX design و SEO  ظاهراً اولویت های متفاوتی دارند. اغلب، این طور به نظر می آید که این دو مبحث در مقابل هم هستند. درست یا غلط این باور، بسیار رایج است. برای بقای طولانی مدت یک وب سایت، توجه به هر دو مقوله حائز اهمیت است و تشخیص در اولویت قرار گرفتن هر کدام امری است دشوار و دلیل آن فعالیت متقابل این دو است.

چگونه می توان UX design و SEO را در کنار هم بکار گرفت و راه حلی کاربردی برای حل مشکل بین این دو پیدا کرد؟

مشکلات بین UX design و SEO

ux vs seo awwwards 1 تقابل UX و SEO در طراحی سایت (بخش اول)

۱) محتوای سایت: اختلاف رایج میان UX design و SEO

غالباً اختلاف بین UX design و SEO از ساختار شروع شده و به محتوا ختم می شود. زمان طراحی وب سایت هدف شما برطرف ساختن برخی نیازهاست ولی مهم‌تر از همه این است که باید توجه خود را به نیازهای کاربران معطوف نمایید یا به نیازهای مرتبط با سیستم جستجو.

یکی از مشکلات موجود این است که سیستم های جستجو مانند انسان ها محتوای سایت را بررسی نمی کنند و در این شرایط بهینه سازی محتوا متناسب با نیاز سیستم‌های جستجو از دید کاربر زیبا به نظر نمی رسد. گوگل بعنوان یکی از قوی ترین موتورهای جستجو در تلاش است تا الگوریتم های جستجوگر خود را متناسب با سلیقه کاربران ارتقا دهد ولی متاسفانه کاربران در پر کردن فرم های نظرخواهی خود دقت نمی کنند و پاسخ های درستی نمی دهند.

متخصصین SEO برای جلب توجه کاربران تلاش بسیاری می کنند و سعی می کنند تا از خلاقیت بیشتری در این زمینه بهره گیرند. این افراد همیشه در ماموریت هستند تا در محتوای سایت توازنی  میان نیازهای کاربران و موتورهای جستجو ایجاد کنند. همانطور که پیشتر گفته شد گوگل در این زمینه اقدامات زیادی انجام می دهد ولی هنوز به هدف خود نرسیده است.

۲) کلمات کلیدی

 این مشکل دیگر تبدیل به کلیشه شده است. متخصصین SEO می دانند که پر کردن متن با کلمات و عبارات کلیدی همیشه نمی تواند در بهینه سازی برای موتورهای جستجو نقش موثری داشته باشد.

به عبارت دیگر، لازم است به یاد داشته باشید که استفاده از کلمات کلیدی نباید در برخی قسمت های متن صورت بگیرد:

 A) فوتر

B) در بخش metadata

C) در بخش alternative text

D) در CSS

بطور کلی استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی تاثیر منفی بر امتیازات مربوط به SEO می گذارد. امروزه بهینه سازی کلمات کلیدی هم باید در زمینه SEO مورد بررسی قرار بگیرد. گفته می شود مشکل اساسی در استفاده بیش از حد کلمات کلیدی این است که بر کیفیت محتوای متن تاثیر منفی می گذارد. شما می توانید کلمات کلیدی را در عناوین، تگ ها و چندین بار در خود متن بکار گیرید ولی هیچگاه به قیمت پایین آوردن ارزش متن این کار را انجام ندهید.

۳) لغات دل نشین و مناسب

برخی از متخصصین در حیطه SEO تلاش می کنند تا برای جلوگیری از تکرار کلمات کلیدی از لغات سخت استفاده نمایند اما متاسفانه، این راه حل مناسبی نیست و همچنان تکرار در متن وجود خواهد داشت. علاوه بر این، بکارگیری لغات دشوار عامل از بین رفتن انگیزه کاربر می شود.

پیشنهاد ما بر این است که در تمامی مراحل تولید محتوا تعادل را در نظر گرفته، از تکرار کلمات و استفاده از لغات ثقیل بپرهیزید.

۴) سایت های تک صفحه ای و SEO

یکی از اشتباهات متداول، طراحی سایت تک صفحه ای است. اینگونه سایت ها از دیدگاه UX بسیار مناسب هستند چرا که تمامی مطالب را در یک صفحه گردآوری کرده اند. علاوه بر این، از آن جایی که سایت های تک صفحه ای از ویژگی های هنری زیبایی مانند طراحی اسکرول پارالاکس استفاده می کنند، توجه کاربران بیشتر به خود جلب می‌نمایند. اما، در زمینه سایت های تک صفحه ای، باید در نظر داشت که خیلی از شرایط SEO رعایت نمی شوند بعنوان مثال نمی توان از لینک های داخلی استفاده کرد و یا این امکان وجود ندارد که به راحتی محتوای سایت را تغییر داده و مطالب جدید در آن قرار داد.

در این شرایط، اگر همچنان تمایل دارید که سایت خود را بصورت تک صفحه ای طراحی کنید به نکاتی که می توانند امتیاز SEO را برای شما ارتقا دهند، توجه بیشتری داشته باشید.

 منبع: www.awwwards.com

طراحان
طراحان
گروه طراحان دپارتمان طراحی وب‌سایت است که فعالیت خود را از سال ۸۴ آغاز نموده. طراحان کلیه نیاز‌های شما را در راه اندازی، نگهداری و مدیریت انواع وب‌سایت‌های اینترنتی، فروشگاه‌های اینترنتی، سایت‌های خبری، پرتال‌های سازمانی، سایت‌های ویژه مشاورین املاک، سایت‌های ویژه آژانس‌های مسافرتی و رزرو و ... به‌صورت حرفه‌ای و کاربردی برطرف می‌نماید.