Microblogging (میکروبلاگینگ)
Microblogging (میکروبلاگینگ)
2016/01/23
وردپرس و iOS
وردپرس و iOS
2016/01/25

استفاده از فضای منفی

استفاده از فضای منفی

زمان بهینه سازی طراحی ها، عناصر بسیاری هستند که باید مدنظر قرار بگیرند و یکی از مهم ترین این المان ها، فضای منفی یا Negative Space است. فضای منفی بطور ذاتی فضایی خالی است که طرح اصلی شما را در برمی گیرد و گاهاً فضای سفید نامیده می شود. امروزه فضای منفی بسیار پرکاربرد است و استفاده درست از آن تاثیر مثبتی بر طراحی سایت می گذارد. در این مقاله، روش هایی برای استفاده بهتر از فضای منفی معرفی می شوند.

تاکید

فضای منفی نقش بسیار مهمی در طراحی ها بازی می کند و یکی از این نقش ها، تاثیر تاکیدی آن بر طرح اصلی است. به عبارت دیگر، فضای منفی مانند یک راهنما عمل کرده و توجه بیننده را به آنچه که مدنظر است، جلب می کند. یک روش کارآمد برای ایجاد تاکید استفاده از فضای منفی بعنوان حدفاصل بین طرح های مختلف می باشد. جدا کردن طرح ها روشی است که طراحی را ساده و سازمان یافته نشان می دهد و فضایی برای جلوه یافتن طرح ها فراهم می کند. زمانی که از فضای منفی برای جدا کردن طرح ها استفاده می شود می توان آن ها را به نحوی جایگذاری کرد که بدین طریق یک تصویر ایجاد شود. به مثال های پایین توجه کنید.

emphasis1 300x300 استفاده از فضای منفی

emphasis2 استفاده از فضای منفی

پروتوتایپ یا نمونه اولیه

پیش از کار کردن با فضای منفی بهتر است ابتدا یک نمونه اولیه یا پروتوتایپ تهیه نمایید. به عبارت دیگر، باید پیش از شروع کار برنامه ریزی داشته باشید و تعیین کنید که هر المان کجا قرار بگیرد. شبیه سازی یک نمونه اولیه می تواند بطور سنتی یا دیجیتالی انجام شود و یکی از اقدامات مهم بخصوص در زمان طراحی وب سایت است. بهتر است در ساختن پروتوتایپ نیز تعادل بین طرح ها رعایت شود.

ساده سازی

با ساده سازی طراحی خود بیشترین بهره را از فضای منفی می برید. طراحی بسیاری از سایت ها و لوگوها تنها بدلیل رعایت اصل مینیمالیسم از موفقیت چشمگیری برخوردار بودند چرا که ساده گرایی هدف نهایی شما را بهتر به نمایش می گذارد. چنانچه می خواهید درمورد طراحی تجدیدنظر کنید بهتر است برخی از المان ها و عناصر را حذف نموده و از اصل مینیمالیسم پیروی نمایید.

 

simplify1 استفاده از فضای منفی

اندازه

استفاده از اندازه های مختلف یک طرح می تواند ایده جالبی در مقوله طراحی باشد. چنانچه هر یک از عناصر در سایزهای متفاوت باشند، فضای منفی بیشتری در اختیار خواهید داشت. استفاده از اندازه های مختلف منجر به دیده شدن تمامی طراحی ها می باشد و علاوه بر آن، حس حرکت و انرژی را القا می کند.

size1 tn استفاده از فضای منفی

size2 tn استفاده از فضای منفی

در پایان، گفته می شود که استفاده از فضای منفی آن‌طور که بنظر می رسد پیچیده نیست. بهترین روش در این زمینه بکار گرفتن المان هایی است که حضورشان در طراحی شما ضروری است.

  منبع: webdesignviews.com

طراحان
طراحان
گروه طراحان دپارتمان طراحی وب‌سایت است که فعالیت خود را از سال ۸۴ آغاز نموده. طراحان کلیه نیاز‌های شما را در راه اندازی، نگهداری و مدیریت انواع وب‌سایت‌های اینترنتی، فروشگاه‌های اینترنتی، سایت‌های خبری، پرتال‌های سازمانی، سایت‌های ویژه مشاورین املاک، سایت‌های ویژه آژانس‌های مسافرتی و رزرو و ... به‌صورت حرفه‌ای و کاربردی برطرف می‌نماید.