طراحی سایت
جاوااسکریپت چیست؟
2016/03/09
طراحی مسطح
طراحی مسطح
2016/04/12

برنامه نویسی چیست؟ (بخش دوم)

طراحی سایت

طراحی سایت

در بخش اول، به توضیح مختصری درمورد مفاهیم برنامه نویسی پرداختیم و یکی از روش های برنامه نویسی یعنی OOP را معرفی کردیم. در ادامه چگونگی کار کردن با این برنامه را توضیح می دهیم.

در مقاله قبلی آورده شد که OOP که یکی از سبک های برنامه نویسی است، برنامه را به اشیای مجزا تقسیم می کند و هر یک از این اشیا خود از المان هایی به نام توابع تشکیل می شوند.

در ابتدا نمونه ای از یکی از این توابع را نشان می دهیم.

یکی از توابع اشیای پنجره، کادر “اخطار یا alert” است. در ادامه چگونگی استفاده از تابع اخطار آورده شده است:

Untitled برنامه نویسی چیست؟ (بخش دوم)

همین یک خط ساده کارهای زیادی انجام می دهد. با درک خوب از این همین خط ساده، می توانید به خوبی راه خود را بعنوان یک برنامه نویس در جاوااسکریپت آغاز نمایید. از آنجایی که در اینجا برنامه نویسی برای مرورگر وب انجام می دهیم، تمام کدهای برنامه نویسی برای مرورگر در نظر گرفته شده اند.

دستور اولین خط این کد به مرورگر این است که می خواهیم از شی پنجره استفاده نماییم. این کار را با تایپ کلمه “window” آغاز می کنیم. در حال حاضر مرورگر می داند که می خواهیم از یک پنجره استفاده نماییم.مانند تمامی اشیا، شی پنجره نیز توابع مخصوص به خود را دارد. بنابراین، برای اینکه مرورگر بداند از چه تابعی می خواهیم استفاده نماییم آن را نامگذاری می کنیم ودر اینجا کلمه “alert” را می نویسیم. در نتیجه، مشخص می شود که می خواهیم از پنجره (کاذر) اخطار استفاده نماییم.

همانطور که مشاهده می شود میان دو کلمه “پنجره” و “اخطار” یک نقطه قرار دارد که فهم عملکردها را برای مرورگر آسان می نماید. به عبارت دیگر، این نقطه نشان می دهد که کلمه دوم یک تابع از اشیای پنجره است. چنانچه از نقطه استفاده نمی شد، مرورگر نمی توانست درک درستی از دستور داشته باشد. در توابع، اینجور نقطه ها بسیار مورد استفاده هستند.

علائم و متون توابع دستوری در برنامه نویسی

بخش بعدی کد به آسانی قابل درک است:

23 برنامه نویسی چیست؟ (بخش دوم)

در مثال بالا، از آنجایی که متن داخل علامت نقل قول (“ ”) قرار گرفته است در نتیجه مرورگر متوجه می شود که این یک متن است و هیچ دستور خاصی نباید صورت بگیرد.

در جاوااسکریپت برای انتهای هر تابع، به دو پرانتز نیاز داریم. در این مثال، برای دستور اخطار می نویسیم: ()alert. با گذاشتن دو پرانتز، مرورگر متوجه می شود که این یک تابع است. بدین ترتیب، برنامه نویس هم می تواند به راحتی محل توابع را پیدا کند.

 در زبان های متعدد برنامه نویسی بویژه جاوااسکریپت، باید به نحوی به کامپیوتر نشان دهیم که کد برنامه نویسی به اتمام رسیده است. به این منظور، از علامت (( ; )) استفاده می کنیم. درنتیجه، وقتی کامپیوتر با این علامت روبه رو می شود متوجه می شود که کد به پایان رسیده است.

 منبع: www.how-to-build-websites.com

 

طراحان
طراحان
گروه طراحان دپارتمان طراحی وب‌سایت است که فعالیت خود را از سال ۸۴ آغاز نموده. طراحان کلیه نیاز‌های شما را در راه اندازی، نگهداری و مدیریت انواع وب‌سایت‌های اینترنتی، فروشگاه‌های اینترنتی، سایت‌های خبری، پرتال‌های سازمانی، سایت‌های ویژه مشاورین املاک، سایت‌های ویژه آژانس‌های مسافرتی و رزرو و ... به‌صورت حرفه‌ای و کاربردی برطرف می‌نماید.